Myrskyä ja tyyntä

Jokaisen elämässä on hetkiä, jolloin myrskyää. Yhtä lailla on tyyneyden hetkiä. Tämä on kenen tahansa elämä...

perjantaina, maaliskuuta 23, 2007

18. näytös

Avioliitto-helvettini oli valmis. Kuljin kuin unessa, siinä painajaisessa, jossa ei pääse juoksemaan karkuun takana ujeltavalta junalta. Kuitenkin minä yritin juosta ja pitää yllä kulissia avioliitosta, jossa asiat ovat paranemaan päin. En nalkuttanut puolisoni tekemisistä tai tekemättä jättämisistä kuten aiemmin. Annoin hänelle lisää vapautta, jotta hänen ei tarvitsisi purkaa raivoaan kotona minuun. Yritin kohdella hänen ystäviään ystävällisemmin, vaikka he olivatkin peitelleet ja salailleet puolisoni tekemisiä minulta. Minä yritin pelastaa avioliittoni rippeitä keinolla millä hyvänsä.

Puolisoni viihtyi edelleen baareissa. Omien puheidensa mukaan hänellä piti olla oikeus jatkaa omaa elämäänsä, kuten ennen avioliittoakin. Hänen mielestään oli vain oikein, että hän vietti viikonloput ystäviensä kanssa juhlimalla, kun viikot menivät raskaissa töissä. Kotielämällä ei ollut kovastikaan väliä, kunhan minä järjestin hänelle ruuan pöytään, siivosin ja hoidin koiran ulkoilutuksen ja ruokinnan silloin, kun hän oli poissa. Koira kuului puolisolleni. Hän oli sen maksanut ja halunnut, ja pääosin hän hoitikin itse sen. Koira ei oppinut edes käytöstapoja. Jos yritin puuttua koiran kouluttamiseen, sain vihaisia sanoja siitä, että minulla ei ollut mitään oikeutta puuttua hänen koirankoulutukseensa. En siis puuttunut siihenkään. Koiran ulkoiluttajaksi kelpasin kuitenkin silloin, kun puolisoni oli viettämässä viikonloppua jossain muualla. Ei minun sieluni antanut myöten jättää viatonta eläintä sisälle jalat ristissä odottamaan, milloin isäntä tulee kotiin.

Avioliittoni viimeisenä kesänä minä vihdoin tajusin tämän. Minä olin puolisolleni pelkästään oman käden korvike, koiran ulkoiluttaja ja piika. Epäilemättä hänestä oli mukavaa, kun kotona oli siivottu, laitettu ruuat ja koirakin oli ulkoilutettu. Vielä mukavampaa hänestä oli se, että aina halutessaan hän sai seksiä. Suostuin jopa hänen mielikseen kokeilemaan monia asioita, joita en itse olisi välttämättä halunnut. Hän siis sai kaiken, mitä halusi. Vain sitä hän ei saanut, että minä olisin antanut hänelle anteeksi. Minä en vain pystynyt siihen kaiken jälkeen. Katkera hiljaisuus oli hänelle paljon vaikeampi paikka kuin raivostunut huutomyrsky. Minä vain olin jo liian turtunut siinä vaiheessa. Minä aloin jo valmistautua henkisesti siihen väistämättömään kohtaaloni.

"Sinä lupasit avioliittoon vihittäessä antaa anteeksi ja rakastaa niin hyvinä
kuin huonoinakin aikoina. Sinä lupasit!"


Minä olin tarkoittanut jokaista sanaani, jonka avioliittoon vihkimisen yhteydessä sanoin. Minä tahdoin. Tahdoin rakastaa, uskoa, luottaa ja kestää. Puolisoni tahtoi vain kuulla minulta sen, että minä tahdoin, käyttääkseen sitä noilla sanoilla minua vastaan. Hän oli mielestään oikeutettu saamaan anteeksi, koska minä olin niin luvannut. Hän vain ei ollut ymmärtänyt, että ihmiselle ei voi tehdä mitä vain.

3 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Juuri noin. Aivan samalla tavalla minäkin sitouduin avioliittolupaukseeni. Hullu kun olin. Katkeraan loppuun asti.

23 maaliskuuta, 2007 14:06  
Anonymous Anonyymi said...

Toivon sinulle voimia hoitaa ja huolehtia itsestäsi, voimia hakea hellyyttä ensin itseltäsi, ymmärrystä hyväksyntää, pitkiä unia, pitkiä kävelyitä ja turvaa. On kovaa joutua tuollaisen kohtelun kohteeksi. Olet vahva, kun olet pystynyt sitoutumaan noin. Nyt, sitoudu itseesi, kyllä sinä näistä asioista selviät, vähitellen.

06 huhtikuuta, 2007 23:01  
Blogger Anybody said...

Minä uskoin ja luotin tosiaan liikaakin siihen, mihin olin itse sitoutunut. Sittemmin olen tarkastellut asiaa monilta eri kulmilta ja nähnyt niitä tuhon merkkejä, jotka minun olisi pitänyt huomioida jo aiemminkin.

Tässä vaiheessa kirjoittaminen on minulle kuitenkin jälkihoitoa. Se poistaa lopunkin tuskan sisältäni tämän asian osalta. Tällä saan järjesteltyä lopultakin elämäni asiat sanoiksi ja ne ulkoistuvat.

Kiitos kannustuksesta kuitenkin, paljon on toipumista takana, mutta myös edessä.

11 huhtikuuta, 2007 17:31  

Lähetä kommentti

<< Home